CATFISH KEITH – WILD OX MAN

Artiest info
Website - bandcamp
facebook

label: Fish Tail Records

CATFISH KEITH is een bijzondere blueszanger, songwriter en bottleneck slide-gitarist die naam heeft gemaakt als één van de meest opwindende country blues artiesten van onze tijd. Met zijn innovatieve stijl van stompende, diepe delta blues en Amerikaanse rootsmuziek heeft Keith Catfish over de hele wereld een publiek veroverd én vaak betoverd. Hij vond de gitaar met grote kracht en kunstzinnigheid opnieuw uit en bracht een zeldzame schoonheid en vitaliteit in zijn muziek.

Catfish Keith werd geboren in East Chicago (IN) in 1962. Sinds het einde van de jaren 1970 toert hij door N-Amerika, het VK, Ierland, Europa en Azië. In het najaar van 2023 begon Catfish aan zijn 52ste concerttournee door het VK en EU 1992 en de reis gaat verder. Catfish won vier BLUES BLAST MUSIC AWARDS: “Best ACOUSTIC BLUES ALBUM (2022, 2021 ,2019) + “Best ACOUSTIC GUITARIST” (2022). Hij is sinds 1993 zes keer genomineerd voor BMAs en kwam 17 keer in aanmerking voor nominaties voor Grammy Awards. In 2008 werd hij opgenomen in de Iowa Blues Hall of Fame. Dit jaar is hij één door The Blues Foundation MUSIC AWARD NOMINEE 2024. Keith trad op met legends als o.a. Ray Charles, John Lee Hooker, Robert Cray, Johnny Shines, Jessie Mae Hemphill, Leo Kottke, John Fahey en The Everly Brothers.

“Handing down the tradition, Catfish continues his lifelong journey as one of the brightest lights in acoustic blues and roots music…”

Op zijn muzikale reis draagt Catfish Keith de traditie over en vervolgt hij zijn levenslange reis, als akoestische blues en roots muzikant. ‘WILD OX MOAN’ is Catfish Keith’s 22ste studio album. Van de 15 nummers op de tracklist zijn er vier originelen en de overige “opnieuw uitgevonden klassieke -niet alledaagse- nummers” van o.a. Vera Hall, Blind Lemon Jefferson, Big Bill Broonzy, Blind Joe Taggart, Rev. Edward W. Clayborn, Nancy Wilson, Sons of the Pioneers, Lil Son Jackson en Blind Blake. Het is ook het 10de project in Luke Tweedy's Flat Black Studios. De reis leidt ons via veel zeer obscure titels en artiesten, allemaal solo gespeeld en gezongen door Catfish Keith met zijn warme, sterke vocale stijl. Hij laat hierbij duidelijk zijn expertise op elk van de verder genoemde instrumenten op het album horen.

Openen doet Keith (zang, gitaar, ukelele, gestomp) met een original, “Don't Know Right from Wrong”. Het nummer, geïnspireerd door blues legende Frank Stokes, speelt hij op zijn Santa Cruz Catfish Special. Stokes (1877/1888-1955) was een blues muzikant, zanger en black face-minstreel, die door veel musicologen wordt beschouwd als de vader van de Memphis-blues gitaarstijl. In het nummer, tussen het getokkel en de slides, zingt hij: "Papa houdt ervan om zijn tijd te nemen, dromend van hoe hij je geest kan tevredenstellen…”. De eerste van de drie covers die dan volgen is van Blind Lemon Jefferson, “One Dime”. Van het nummer bestaan meerdere versies. Catfish zingt dat hij "blut is en geen cent heeft” en vraagt “of je wil worden zoals Jesse James". Blind Joe Taggart's “God's Gonna Separate the Wheat from the Tares” (de tarwe van het onkruid scheiden) speelt Catfish op een Fraulini Lorette Parlor Guitar. De titel is duidelijk: de verpakking wordt verwijderd om het eigenlijke product te kunnen wegen, wat erop zou duiden dat, voor allen het oordeel op de Dag des Oordeels valt. “Wild Ox Moan”, het titel nummer, is een nummer van folk en blueszangeres Vera Hall. Hall ontmoet in de jaren dertig musicoloog Alan Lomax, die haar muziek opneemt  tijdens een van zijn fieldtrips in 1959. Op deze manier raakt ze bekend binnen de Amerikaanse folk muziek en bij het Amerikaanse publiek. Hall is vooral bekend door het nummer “Trouble So Hard’ uit 1937. Het nummer wordt in 1999 gesampled door Moby in zijn nummer “Natural Blues”.

Van “Wild Ox Man” zijn ook versies gekend van Taj Mahal (1969), Big Sugar (1993) en Chris Whitley (2000). Catfish speelt het op een National Reso-Phonic Bariton Tricone. In het nummer vraagt hij aan haar of ze met hem naar Texas wil gaan. “World Gone Wrong” is de tweede original. Het zou kunnen, ik betwijfel het, dat het nummer geïnspireerd is door het 29ste studioalbum, met dezelfde titel, van Bob Dylan, uitgebracht eind 1993 door Columbia Records. Het was Dylan’s tweede opeenvolgende verzameling van alleen traditionele volksliederen, akoestisch uitgevoerd met gitaar en mondharmonica. Catfish speelt het nummer op een 12-snarige gitaar van Ralph Bown. Hij merkt op dat "hij een machtig goede leider is en je boezemvriend” en “dat je op weg bent naar de hel…". Big Bill Broonzy's “Saturday Night Rub” is (zoals de afsluiter) een instrumentals. De derde origineel, die wat beangstigend klinkt, “Swim Deep, Pretty Mama” nam Catfish al eerder op in 1992 op zijn album ‘Cherry Ball’ (1993). Het gospellied van dominee Edward W. Claborn, “Your Close Friend” leidt Catfish met veel slide in op zijn National Reso-Phonic. Hij richt zich dan tot de soldaten en zegt: "vijanden kunnen je geen kwaad doen, dus let op je goede vriend".

Nancy Wilson’s jazzy “How Glad I Am” kreeg ook een Catfish-update. Keith  toverde het om tot een traditionele relaxte country blues. “I'm Going Home” is een recenter nummer, een van Kitty, Daisy & Lewis, een Britse roots band. “Cool Water” is een nummer de Sons of The Pioneers, gespeeld op een 12-snarige gitaar. Sons of The Pioneers, de westerse swing groep, werd gevormd door Leonard Slye. Hij veranderde later zijn naam in Roy Rogers, de beroemde tv-cowboy uit de jaren 1950. Het nummer is snel herkenbaar, maar krijgt een “nieuw” uniek geluid na de Catfish-behandeling. “Spinazie for Old Popeye” is de laatste original, gebaseerd op een oud viooldeuntje dat Catfish speelt op zijn Pete Howlett Resolele Prototype ukelele. Lil Son Jackson's Texas’ blues “Milford Drowning” is een donkere trip op de Fraulini Loretta. Blind Blake's “Come On Boys Let's Do that Messaround” is dan weer een energiek en positief nummer dat aanmoedigt: "Buzzing around like a bee, shaking like a ship on the sea, come on let's have some fun". Catfish Keith sluit af met de andere instrumental nummer, Dave Evan's, “Mole's Moan”.

“'WILD OX MAN' is a musical journey through many often very obscure titles and artists, in which CATFISH KEITH solo strongly showcases his versatile expertise both vocally and especially instrumentally…”

Eric Schuurmans

 

10 CD's te winnen!

Wil je daar kans op maken, dan mail je ons gewoon even:
je naam, je adres en de vermel
ding: CATFISH KEITH
Binnen een aantal weken wordt uit alle inzendingen de gelukkigen getrokken.
Wij hopen dat u massaal Rootstime - hier - zult mailen
De winnaars worden per mail verwittigd.

‘WILD OX MAN’: tracklist: 01. Don't Know Right from Wrong* - 02. One Dime (Blues) [Blind Lemon Jefferson] – 03. God's Gonna Separate the Wheat from the Tares [Blind Joe Taggart] – 04. Wild Ox Moan [Traditional - Vera Hall] – 05. World Gone Wrong* – 06. Saturday Night Rub (instrumental) [Big Bill Broonzy] – 07. Swim Deep, Pretty Mama* – 08. Your Close Friend [Rev. Edward W. Clayborn] – 09. How Glad I Am [Nancy Wilson] – 10. I'm Going Home [Kitty, Dazy & Lewis] – 11. Cool Water [Sons of the Pioneers] – 12. Spinazie for Old Popeye* – 13. Milford Drowning [Lil Son Jackson] – 14. Come On Boys Let's Do That Messaround [Blind Blake] – 15. Mole's Moan (instrumental) [Dave Evan] | Music/Lyrics: Catfish Keith* (1,5,7,12), or as [noted] | Produced by: Penny Cahill & Catfish Keith | Credits: Catfish Keith: vocs, guitars, ukulele, feet

Discography CATFISH KEITH: Wild Ox Man [2023] | Blues at Midnight [2020] | Catfish Crawl [2019] | Reefer Hound: Viper Songs Revisited [2017] | Mississippi River Blues [2016] | Honey Hole [2013] | Put On a Buzz [2011] | A True Friend Is to Hard – a Gospel Retrospective  [2011] | Life @ The Half Moon [2009] | If I Could Holler [2007] | Sweet Pea [2005] | Tadpole Blues (early recordings 1982-1984) [2004] | Rolling Sea [2003] | A Fist Full of Riffs [2001] | Pony Run [1999] | Twist It, Babe! [1997] | Fresh Catfish [1995] | Cherry Ball [1993] | Pepper in My Shoe [1990] | Catfish Blues  [1985] |